Terima Kasih Sudi Like

Monday, November 28, 2016

Resepi : Roti Paratha Inti Ayam

www.tips-fb.com

Salam

Biasa kalau resepi yang mudah dan cepat tu memang aku suka sangat, Nak-nak resepi yang tak melibatkan nasi. Laki aku sekarang memang kena kurangkan nasi dan lauk yang berminyak, makanya marilah kita beralih arah ke resepi yang kurang berminyak dan ekspress untuk disiapkan.

Kalau ikut bahan-bahan dalam gambar aku nak buat kebab tau. Tapi memandangkan kedai area rumah ni roti pita takde tiba-tiba aku tukar menu jadi roti paratha hahaha...jadi aku minimumkan juga bahan-bahan yang digunakan

BAHAN-BAHAN :

1. Roti Paratha jenama KAWAN
2. Burger ayam * patutnya daging kisar tapi takde jual kat kedai tu, lagipun laki xboleh makan daging
3. Bawang Holand
4. Timun
5. Carrot
6. Sos cili
7. Sos tomato
8. Mayonis
9. Butter


1. Bawang holand, timun dan carrot dipotong dadu. kemudian gorengkan bahan-bahan tersebut menggunakan butter. Carrot tu kena masak lama sedikit.

2. Burger ayam tu dilenyekkan biar hancur, kemudian masukkan bersama dengan bahan-bahan yang digoreng. burger ayam tu dah ada minyak ia sendiri so kita xperlu letak minyak biarkan sampai ia masak secukupnya. Inti ayam ni kita taknak ia basah sebab kalau basah takut nanti roti paratha kita koyak pulak kena minyak. jadi seeloknya masak kering sedikit tanpa menggunakan minyak.


3.Setelah inti siap dimasak kita panaskan roti paratha kita dalam pan sahaja. Juga tanpa minyak. Sebab roti tu sendiri dah lembap. guna pan untuk mengelakkan roti paratha melekat pada kuali.



4.Seperti dalam gambar letakkan inti ayam kita tadi, bersama-sama sos cili dan sos tomato, letakkan sedikit mayonis. dan gulungkan roti tersebut.


5. Taraaa..dah siap hidangan kita bolehla disusun dan dihias mengikut kreativiti anda supaya hidangan tu nampak menyelerakan hihi...


SELAMAT MENCUBA SEMUA !

♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

8 comments:

mama tisya said... Click To Reply!

Dh byk tgk org buat tp blum try lg.. Sedappp nmpk tu... Healthy food

Nory Zoulkefle said... Click To Reply!

wahhhh post kat nory segulung boleh ke milo....ngidammm ni...

Noor Maizan said... Click To Reply!

Sedap nya! pinjam resepi nak buat nanti!

nuyui a.k.a miss YUI said... Click To Reply!

nyum nyum..sdp tu kak..

Nadratul Syazwana said... Click To Reply!

Ya Allah sedapnya roti paratha lagi lagi bila malam camni huhu TT_TT

Orked V. said... Click To Reply!

seppp! sya pon rajin buat macam2 dengan pratha ni taw Mila. Ni kalau tambah cheese lagi mengancam ! hehehehe

try tarok nutella ngn pisang. sedap wooooo. hiks

Reen Johari said... Click To Reply!

Reen tak reti masak menggunakan pratha ni.. In sya Allah nanti boleh cuba 😍

adianiez AIDA said... Click To Reply!

menarik ni, mila.
idea yg bernas...
pelbagaikan sarapan pagi / minum ptg :)
tq for sharing.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...