Terima Kasih Sudi Like

Tuesday, June 28, 2011

bagaimana cara basuhan di kedai dobi er???

www.tips-fb.com

assalamualaikum,

Smlm xsempat nk update entry baru sebb keje byk lak pulak..so aini semangat pepagi nk tulis entry...ngehngehngeh...Kowang mesti penah anta baju kat kedai dobi kan? terutaman pd si bujang yg mls sgt nk cuci baju sendiri. yela biasala kan klu ddk dgn family senang mak, akak dan adik bole tlg basuhkan tp klu duk kt umah bujang memg xreti + mls nk basuh berminggu² terperuk dlm laundry bag smpai masa anta kedai dobi, baju² 2 klu letk dlm kolam ikan abes suma ikan timbul mati akibat kesesakan nafas xthn dgn bau pakaian yg bebulan² x basuh..ohOii..jgn nk tipu mila eih?mila tau org laki nie kan klu pakai seluar jeans sebulan xbsuh pown xpe! kan kowg kan?sebab 2 wana cept lusuh melenjan sana sini xbsuh!mesti heran kan mane mila tau???haha..kwn² lelaki sendiri buat pengakuan eklusif yg x ditaja :p baek mengaku sape buat cam 2???


Klu setakat 1-2 ari xbsuh xpela sebb kdg² kita pakai jeans nie sekejap² jewk bila kua jewk..xkan duk umah nk kai jeans gak?klu slalu jemur kt matahari pown xelok sebb nanti wana akan pudar..eih jap..jap...mcm nk lari tjuk jerk...hmmm rewind ke belakang..haaa..ye!kedai dobi,cuba kowg pikir camner diaowg basuh pakaian kita, sebab mila perasan majoriti pengusaha kedai dobi nie org berbangsa cina, diaowg tau x cara basuhan mengikut cara islam.

Dulu masa mula² mila pandai basuh  baju mak ade ajr cara bsuh baju mesti biarkan air lalu pada bilasan terakhir supaya air 2 rata mengenai baju²..tujuan supaya baju 2 suci dan bersih tnpa sebarang kekotoran.begitu juga klu nk basuh sayur, ikan dan buah mesti biarkan air mengenai semua kawasan sebab 2 kita gunakan tapis supaya air 2 melalu terus ke dlm sinki dan tidak bertakung.klu wuduk pown mcm 2 gak kan?biarkan air melalu ke anggota² yg berkenaan..senang pakai paip..terus je air 2 melalu dan mengalir ke lubang.

Tapi klu kedai dobi diaowg buat cam 2 atau diaowg basuh kering terus sidai.Baju nampak bersih diluar tapi kesucian di dlm mcmane,kdg² baju 2 kita nak beribadat tp klu xbasuh dgn cara yg betul camner nk kusyuk dlm solat.Banyak faktor juga kenapa kita xkusyuk dlm solat antaranya faktor kebersihan pakaian, pemakanan dan amalan kita.

Rasanya klu basuh baju sendiri kita lebih puas ati kowt.Atlest kita tau kebersihan baju tersebut.Xpelah klu penat sedikit janji cara pembasuhan mengikut syarak Islam.Duit pown x membazir, kebersihan dan kesucian pakaian pown tidak perlu diragui.

Talk 2 my hand [puas cuci pakai tgn dari masuk mesin basuh,kotoran yg degil pown hilang tapi klu kurang rajin campak jewk dlm mesin basuh]
               

♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

8 comments:

Dayana AZ said... Click To Reply!

hehe klu hari2 bsuh pakai tangan baju yg banyak2 tu, alamatnyee ~~ :D haha.
hmm.. entry ni buat dayana berpikir sejenak :)

with love,
www.herstoriie.com
http://herstylestoriie.blogspot.com
(cute preloved shawl for sale)

Mila Ahmad said... Click To Reply!

oke mesti penatkan klu cuci pakai tgn tuk seminggu punya baju ape kata kita yg ubah sikap supaya basuh ari² xdela baju 2 menimbun..kan elok klu ubah sikap yg suka bertangguh..kdg² mila pown cam 2 gak T___T

marfieyra said... Click To Reply!

tak pernah anta dobi sebab kawan2 yang hantar mesti ada baju yang hilang la, tertukar dengan orang lain la . baik basuh sendri :)

cik Dil said... Click To Reply!

suka basuh sndiri jer..

Andrik McVean said... Click To Reply!

hi there, i have just followed your blog..i hope you can follow me back..u have a nice blog here..
i will be waiting for you on my blog...see u there..cheers

..:: k i n a k O y u @ m a m a ' a D a m ' ::.. said... Click To Reply!

betul tue.... ank dara skrg nie kena pndai jumat cermat.baru pkwe syg...

shedameor said... Click To Reply!

kalau dok kolej, memang basuh pakai tangan. malas nak tunggu mesin beratur panjang2. haha. tapi kalau kat rumah, menipu benor la kalau pakai tangan kann ? HAHA

Khadijah Firdaus said... Click To Reply!

walking walking.. then drop here... i follow u dear... follow me back.. terima kasih
neskopi.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...