Terima Kasih Sudi Like

Monday, May 30, 2011

suka makan petai x?

www.tips-fb.com

assalammualaikum,

sumber makcik GoOgle
 tetiba terliur tgk gmbar kat ats nie, sedapnyer!!!klu kowang suka mkn petai bolehla layan, tp msti ada diantara kowang² xsuka makan petai kan?kan? Mila suka makan sambal tumis udang petai tp dah lama xmkn sbb xde sape nk masak maklumlah duk kt tgh bndar nie duk bujang mls nak masak + keje 24 hour's mcm robot laenla duk ngan mak bolehla rasa masakan mak oh windu kat masakan mak (T_____T)

Mari kita kenali lebih dekat buah petai yg sering digunakan dalam masakan atau sebagai ulaman dlm masyarakat kita hari nie :-

  • Petai @ nama botaninya PARKIA SPECIOSA HASSK  merupakan sejenis tumbuhan dlm famili LEGUMINOSAE
  • Terdapat beberapa spesies di ngr ini iaitu petai kerayung, petai meranti, petai belalang dan petai padi
  • Secara umumnya bij petai mengandungi kalsium,fosforus, zat besi serta kaya dgn vitamin A, B1, B2 dan C
  • Selain petai, ulam raja, pegaga, jering dan kerdas juga dimakan segar dan mentah oleh masyarakat negara ini
  • Kandungan klorofil di dlmnya berfungsi sebagai agen antioksidan yg baik utk kulit di samping memastikan kesegaran tubuh badan dan memperbaiki sistem penghadaman
  • Petai dipercayai mampu menjadi penawar penyakit diabetis dan darah tinggi.
TAPI kelemahan mkn petai nie ialah bila kita nk buang air kecil mesti air kencing bau petai haha...spoil btula, xmanis tuk anak dara kan?kan?mcm xsopan jewk dgr!Heran jugalah mila ni kalau mkn petai kencing bau tp mkn durian or tempoyak x bau pown.

talk 2 my hand-jgn kencing berdiri sambil berlari bila dah makan petai Oke! ;p

♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

12 comments:

nuruashia ♥ said... Click To Reply!

aikyaakk..nuru xmkn petai huhuh..

Mila Ahmad said... Click To Reply!

(^___^)

Afiq Din said... Click To Reply!

petai mmg sedap... tpi saya xmkn mentah...
kne masak dlm sambal udang ke, ikan bilis ke...
tpi klu ulam raja mmg mkn mentah da sedap

Edina Kasyah said... Click To Reply!

aaaaaa..terliur.sambal petai memang awesome!!

anamizu said... Click To Reply!

sambal petai best!!!
biarpun kencing bau petai tp arrhhh pedulikkan!!
aslkan nikmat! ahaakkss~~

*info ttg al-quran palsu
jom ke blog cik ana

cik kacak said... Click To Reply!

tak suke - tapi tgok gambor tu nampak macam sedapp xD

unieMARKS :) said... Click To Reply!

emm , petai rasa apa ekk ? hahaaa . pernah rasa tapi luap . ngee

amy azuha said... Click To Reply!

sedaappnyaa..! cafe kat campus slalu gak jual..tapi kan ami x mkn petai..ami plih udang dgn smbal dia je..petai letak tepi hehek

Black_roses92 said... Click To Reply!

tim suka makan petai!!! sedap even berbau..errk..tak kisah la. hehe

アヌム ちゃん said... Click To Reply!

Salam. moshi2..singgah jalan2 bw sini~
Dah lama tak bw ni rindu pulak :)
btw, nice blog~
Visit dari frommetoyou
Arigatou (^____^)

Neezhom said... Click To Reply!

Wa'alaikumussalaam w.b.t....... oo patut pn tanya suka makang petai ke x kat sinun, rupanya ada posting pasal ni! :D

Ambe suka! :)

DiahRodzi said... Click To Reply!

sedapnya......huhuhu..lamanya xmkn smbal udang ltak petai...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...