Terima Kasih Sudi Like

Monday, April 15, 2013

Mengungkit Bila Memberi

www.tips-fb.com

Salam

Sape perangai macam ni ? angkat tangan sekarang ! aku jenis pemantang sikit kalau dah beri pastu mengungkit, bercakap-cakap, paling pantang bab makanan, makanan tau dah tentu-tentu  akan jadi darah daging mungkin akan jadi taik jugak yerk -.='

Jenis aku kalau orang yang rapat yang kenal aku kalau bagi makanan ke ape ke, memang aku akan ambil aku tak tolak melainkan aku dah kenyang, tu memang tak lah aku nak tapi macam kat pejabat ni kalau makan memang bagi-bagi suka kongsi-kongsi, makan rebut-rebut ni orang cakap best heeee~~~

Tapi,

Ada tapinya, aku tak suka bila dah bagi ko sebut-sebut, ko cakap-cakap, ko ungkit-ungkit walaupun ia hanya nada gurauan, tapi bagi aku bila ko bercakap atau bergurau ko memang maksudkannya, so aku fikir kalau ko bagi makanan dengan niat supaya ko sentiasa dimurahkan rezeki tapi ko menyebut mengungkit, aku rasa niat ko tu masih tak betul.

Sekali mungkin tak kisah dan aku anggap ia gurauan jerk, tapi kalau berkali-kali takkanlah aku tak boleh berpikir guna otak aku ni haaa yang paling kanan yang ko sedang mengungkit pasal makanan yang ko bagi tu kan ?

Kita ni jadi orang bila orang belanja makan ke ? mestilah kita berterima kasih dan mendoakan orang tu supaya dimurahkan rezeki tapi macam kes kau ni, aku rasa doa aku pun jadi tak ikhlas sebab kau, so dari tak ikhlas baik aku xpayah ambil apa-apa dari kau.

Mungkin orang lain akan cakap aku 'demand' atau seangkatan dengannya, aku tak kisah dah, kalau mulut jenis macam tu muka nampak macam baik tapi hati masih tak ikhlas ketika memberi, xrugi rasanya aku berlagak dengan kau. Orang lain aku tak tahu, mungkin tak kisah di 'jatuhkan maruah' dengan memberi makanan sahaja, aku nak cakap apa ? ni baru makanan bukan duit, kalau duit aku tak tahulah kan ~

Kehidupan memang macam ni kan ? manusia memang ada yang tak sempurna tapi ada yang berlagak macam sempurna sehingga terlupa diri sendiri, bercakap macam tak ingatt nyawa dan harta tu semua pinjaman sementara.

Eeee ikut sakit hati aku ni, mau je aku jadi kurang ajar, tapi tak boleh aku di didik dengan sempurna, hindarilah dari perasaan yang macam tu.

Eh, nak berzikirlah..supaya hati jadi tenang tak sepanas api yang membara...








♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

8 comments:

PinKy MoMMa said... Click To Reply!

selalunyer kan dik, orang tu mesti orang yang rapat ngan kita..

sebab dari pengalaman akak sndiri, org luar diaorang malas nak amik pusing sgt pasal kita..cuma orang yang rapat jer..

doalah banyak2 moga kita dijauhkan dengan spesis ini supaya kita sntiasa positif..

psssttt ..eppy dapat jmpa mila ari tu hehe..maluuu!

Syazana Zainn said... Click To Reply!

aish betul tu

tak ksiah la bg benda apa sekalipun

cukup tak suka org mengungkit ni

Nory Zoulkefle said... Click To Reply!

alolo cian milo titew ni...
buat vodo je beb ngan org cmtu...
meh kite kongsi makan sama2, lagi mesra gituu kan...mcm kite kongsi nugget kat umah yaya aritu...best je kann..hehehe..

ameris said... Click To Reply!

mila cayang, buat tak tau je dikk ooii. ALLAH kan ada.

sampai mana sangat dia leh ngunkit tuh.
sabarr

Firdawati Rashidi said... Click To Reply!

Sabar ye dgn ragam orang macam ni ..
insyaallah pasti semua okey =)

MizzTina said... Click To Reply!

bykkn bersabar sayang... akak tgk awk stress je..

::EIDA:: said... Click To Reply!

sabor mila saboorrrrr

nadia said... Click To Reply!

amboi noryyy, macam berkongsi nugget ye. hahhahah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...