Terima Kasih Sudi Like

Wednesday, September 21, 2011

#10-Pendapat ttg masalah sosial remaja sekarang

www.tips-fb.com

Nak tau pendapat aku, masalah sosial remaja skank nie dah makin kronik.Budak lani dah terlalu sosial dah reti nak bezakan baik, buruk, halal dan haram. Mereka ni mudah terpesong akidah mudah jugak terikut kawan²

Sape yg bersalah? ibubapa, guru sebab xpandai didik mereka, bagi aku ia atas diri sendiri, ko nak jadi apa bila dah besar nanti ko yg tentukan ibu bapa dan guru hanya bagi dorongan dan sokongan untuk kau ke arah matlamat yg ingin dituju. Bagi aku ko pegang pada satu pepatah 'nak seribu daya xnak seribu dalih' klu ko rasa nak jadi penagih, perompak, dan peragut silakan tapi aku jamin ko xkn hidup bahagia. klu ko nak berjaya ko mesti  berusaha xkan nak tunggu ilmu kekayaan dan harta jatuh bergolek depan ko kan?kenalah cari betul x?

Biar ilmu xtinggi  tapi ko mahu berusaha untuk memajukan diri ko itu dah cukup membanggakan. Org xkan tanya berapa tinggi lulusan ko tapi org akan tertanya² macam mane ko bole sampai setinggi itu.

Tapi xramai remaja sekarang pikir sampai ke arah 2 pikiran mereka terlalu singkat dan nak seronok sahaja.Aku sedih bila baca di dada akhbar tentang kelahiran anak luar nikah, gadis terlanjur sehingga hamil yang aku rasa cukup bengang 2 masih budak² lagi masih mentah tapi dah melakukan kesilapan yg akan memberi kesan seumur hidup.

sumber gOogle
Tahukah mereka perasaan ibu bapa mereka setelah anak yg dikandung selma 9 bulan 10 hari  di tatang bagai minyak yg penuh diberi kasih syg, makan dan pakaian telah menconteng arang ke muka ibubapa mereka. hati ibubapa mana yg xluluh diberi ilmu tp begini jadinya. Terdetik juga dlm hati kenapa diaowg sanggup membelakangkan ibubapa seolah² diaowg x takut azab api neraka Subhanallah!!!Tambah sedih bila anak haram yg dilahirkan ke dunia, yg tidak bersalah menjadi mangsa kezaliman dan kenaifan ibubapa mereka

Kita ni hidup hanya sementara di bumi pinjaman Allah S.W.T, setiap manusia ada kelemahan dan kekurangan tapi kita sebagai umat Nya kenalah sentiasa igt-mengingati sesama manusia, Bagi aku bila kita nak buat sesuatu kemungkaran renung dan pandanglah airmuka ibubapa yg melahirkan kita. InsyaAllah hati kita akan menjauhkan kita dari segala kemungkaran itu Amin!

talk 2 my hand : Yang baik itu datang dari Allah S.W.T manakala yg buruk itu dtgnya dari dlm diri sendiri sesungguhnya manusia itu tidak lepas dari melakukan kesilapan.

               


               

♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

3 comments:

aTy _faRed~ said... Click To Reply!

masalah2 macam ni memang makin menjadi2 kan...semakin risau.. macamane satu hari nanti ngan anak2 kite pulak..??[minta dijauhkan]

fyna said... Click To Reply!

xtau la..diorang tau nk seronok..xfikir semua ni =.=

khairul said... Click To Reply!

singgah lepas terok kena hacked

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...