Terima Kasih Sudi Like

Monday, September 26, 2011

berhenti merokok? Cuba makanan ini

www.tips-fb.com

 
Berhenti merokok adalah sesuatu yg sulit untuk dilakukan. Dlm fakta ada mengatakan 70% perokok ingin berhenti tetapi hanya 5-10% sahaja yg berjaya berhenti tanpa sebarang bantuan. Apabila seseorang yg baru berhenti merokok, pasti akan ketagih utk merokok kembali kerana nikotin yg terdapat di dlm rokok. Walau bagaimanapun, kowg masih boleh berhenti merokok dgn mengamalkan makanan ini :-

SUSU
  • tidak ramai yg tahu bahawa susu dpt membantu kowg berhenti merokok. Penelitian dari Dukes Universiti megatakan perokok yg minum segelas susu sebelum merokok tidak akan menyukai rasa rokok mereka kerana rasa rokok menjadi pahit. Kowg juga boleh mencelupkan rokok ke dlm susu dan biarkan kering, ini akan memberikan rasa tidak enak pada rokok
GARAM
  • Setiap kali anda ingin merokok, makanlah sesuatu yg masin @ letakkan sedikit garam pada hujung lidah. Ini dpt memberhentikan keinginan untuk merokok
GULA² GETAH
  • Mengunyah gula² getah bebas gula ketika ingin berhenti merokok adalah salah satu cara untuk membuatkan mulut 'sibuk' dan mengalihkan keinginan merokok.
SAYURAN
  • Timun dan terung juga memberi rasa pahit jika dimakan sebelum merokok.Beberapa ahli mengatakan mengambil sayuran yg banyak dpt mengurangkan intensiti kebergantungan nikotin. Namun elakkan mengambil sayuran manis seperti kacang atau jagun kerana ia dpt meningkatkan keinginan merokok dgn rangsangan otak yg bertanggungjawab memberi kepuasan dan keenakkan.


♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

13 comments:

khairul said... Click To Reply!

abg mmg x paham sunggaoh..apa yg best sgt hisap rokok ni

Mila Ahmad said... Click To Reply!

2la, diaowg cakap bole ilangkan tension dan stress..org tgk serabut jugak hahaha...

Elie Lily said... Click To Reply!

org kalau dah gila dengan rokok ni, sumbat makanan apa pun still tak leh hilangkan jugak ketagihnya tu..
kan?

Mila Ahmad said... Click To Reply!

2la bagila ape² pown klu xnk berhenti 2 xnak jugak xbole wat ape kan? yg penting atas diri sendiri.

Cik Azizah said... Click To Reply!

selalu bg makan gula2 tu..tp still nak merokok gak...geram tol!

aTy _faRed~ said... Click To Reply!

alaa...orang yang tegar merokok tu memang tak mo berenti merokok... sebab derang tu tau rokok tu haram hukumnyer tapi tetap mahu merokok.. jadi bagi lar ape care inisiatif sekalipon... kalau tak nak berenti memang tak akan jalan nyer..[contoh:abang sendiri] berbuih dah cakap..ggrrrr.....

Mila Ahmad said... Click To Reply!

2la sush la diaowg ni...dia kena diri sendiri gak yg ubah baru bole...

~SpEakEr Sek0LaH~ said... Click To Reply!

Wow,nice info..thanks ya..

Mila Ahmad said... Click To Reply!

welcome :)

Khairil said... Click To Reply!

kalau yg tak mau berenti bagi le tips apa pun tak ikut punya...

Mila Ahmad said... Click To Reply!

2la bak kata pepatah 'nak seribu daya xnak seribu dalih'

armouris said... Click To Reply!

lagi info tentang rokok di SIHAT SELALU - Berhenti Merokok Dengan Rokok Elektronik

armouris said... Click To Reply!

lagi info tentang rokok di SIHAT SELALU - Berhenti Merokok Dengan Rokok Elektronik

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...