Terima Kasih Sudi Like

Saturday, November 24, 2012

Menu Masakan : Siakap 3 Rasa

www.tips-fb.com

Assalamualaikum and hello :)

Jangan terkejut tau kalau sekarang ni entry aku aku letak gambar makanan, kalau dulu nan hado sebab aku bujang lani bila dah kawin haruslah ada gambar masakan sebab aku sedang belajar main masak-masak !


Lagi-lagi encik suami pakar dalam bidang masakan si isteri mana boleh kalah, haruslah fight kan ? ni festime dalam hidup aku masak Siakap 3 Rasa hokeh ! Nampak sedap kan ? memg sedap sampai jilat pinggan kau ! Tapi jangan haraplah aku tiba-tiba pandai masak, jangan kau percaya sebab resepi masakan ni pun aku google jerk -.='. Cuma aku ubah sikit-sikit jerk bahan yang aku taknak tu aku xletak atau tukar bahan lain heee~~~ Nasiblah menjadi kalau tak ke dalam tong sampah perginya.

Bahan-bahannya untuk ikan :
2 ekor ikan siakap ( aku guna satu jer )
Tepung jagung untuk dilumur pada ikan ( aku guna tepung gandum kihkihkih )
Serbuk Pasti Sedap knoor
Minyak untuk mengoreng ikan ( banyak tau untuk masak sekata )

Untuk Kuah :
2 biji bawang besar - potong dadu
6 biji bawang putih - dititik
10 biji cili padi - potong kecil
1 inci halia - dihiris halus
1 biji tomato - dipotong dadu
1/2 biji cili benggala - potong dadu
4 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tiram
2 batang serai dititik
Beberapa helai daun limau purut
Daun sup/ daun bawang untuk hiasan
Garam secukupnya
Ajinomoto secukup rasa
Gula secukup rasa
Minyak untuk menumis

Cara membuatnya :
1. Ikan dibersihkan dan ditoskan
2. Lumurkan ikan dengan  serbuk pasti sedap knoor. Pastikan semua bahagian dilumur rata. Kemudian, lumurkan pula dengan tepung jagung. Lumur kedua- kedua belah bahagian ikan termasuk bahagian dalam
3. Panaskan minyak yang banyak dalam kuali. Pastikan minyak betul-betul panas barulah dimasukkan ikan tadi. Goreng terendam ikan tersebut. Setelah ikan garing, angkat dan ketepikan.
4.Panaskan minyak dalam kuali lain. Tumiskan cili padi, halia, serai dan bawang putih
5. Setelah bawang agak layu, masukkan sos cili, sos tiram, Kacau sebentar.
6.Masukkan bawang besar, tomato dan cili benggala
7. Masukkan air sedikit. Tambahkan garam, gula dan ajinomoto
8. Biarkan kuah mereneh seketika. Setelah kuah agak pekat, angkat dan curahkan di atas ikan yang telah digoreng tadi. Taburkan daun sup/daun bawang.

credit to : Kak Noor

talk to my hand : jangan terkujat kalau lepas ni entry aku penuh gambar makanan sebab tuan tanah sedang membesarkan badannya ala-ala tong drum gitu, yeay !!!

talk to finger : masa korang baca entry ni mungkin aku sedang berjimba sakan dengan blogger2 lain kat Dak Teropong Studio ( auto published entry )









♥Like , tweet and g+ peliss ! ♥

8 comments:

Unknown said... Click To Reply!

mmmmm..yummmyyy

Kekzamanis said... Click To Reply!

Sedapnya nampak.. MM pun tak pernah try lagi masak ikan 3 rasa nih.. Nak kena try gaklah nanti.. Thanks for sharing Mila! ^_^

::EIDA:: said... Click To Reply!

Hai Milaaaaaa...... ida datang menjenguk... hehehhe.. folow mila okay! =p

Nory Zoulkefle said... Click To Reply!

wallauweiiii....pndaiinyer masak..next event, kite serang umah mila lah, nk rase masakan mila...hehehehe

Mila Ahmad said... Click To Reply!

@Nory Zoulkefle ohoiii..kan dah cakap siap2 xpandai masak ni google jela huhu....

GOLD FINGER said... Click To Reply!

http://use-goldfinger.blogspot.com/2012/11/event-photoshoot-geng-geng-blogger.html

MizzTina said... Click To Reply!

nt update psl photoshoot tu tau!!

Eiqa Almond said... Click To Reply!

perghh perghh.!!
Sedap gileeeeee..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...